3 Föreläsningar om Sociala Medier

17Sep10


Presenterat på Asis international, Internet Online och Företags Akademin.
3 Fantastiska organisationer och event. Tack för att jag fick komma.

Asis

Andra gången jag gör en sådan presentation med inriktning säkerhet. Pres-
entationen på Asis var inte på grundnivå, då fler av säkerhets cheferna som
lyssnade redan tampades med problem i sociala medier. Jag visade upp ca-
ses och exempel på läckor, personer som tagit över identiteter och hur enk-
la verktygen har blivit för att knäcka lösenord på sociala siter. Tog upp nya
problem som ex geotaggning som används för att förfölja personer. Visade
kända sidor som : Wikileaks, Cryptome, Liveleak och ett mindre känt forum
där soldater läcker ut filmer från kameror som sitter på deras hjälmar. Visa-
de också hur öppenhet kan vara en säkerhet om man är misstänkt terrorist.
Hur gäng i US rekryterar genom YouTube. Sist berättade jag varför säkerhe-
tsbranschen måste vara i sociala medier.Många diskussioner efteråt och ett
fantastiskt bra nätverk med väldigt trevliga personer i. Bra arrangemang,
god mat och intressant att lyssna på dom andra också. Tack för inbjudan
Kristiina Mellin och Ludvig Wernstedt.

Internet Online

Kontrast till föreläsningen på Asis, här pratade jag om mänsklighet, markn-
adsföring via nätet, virala effekter och hur man får ekonomi genom Sociala
medier. Här visade jag upp många exempel på hur man lyckas med kampa-
njer oavsett budget och produkt. Receptet på att kommunicera rätt. Varför
man kan skrota tidigt. Varför det gamla sättet att tänka reklam och sälj inte
fungerar längre. Hur stora varumärkens byråer snabbt blir utkonkurrerade
av privatpersoner… Supertrevlig pratstund efteråt och bra arrangerat, synd
jag fick gå snabbt efter. Tack för inbjudan Karin Ohlsén och David Klein.

Företags Akademin

Detta var inte bara en presentation utan en pågående dialog med deltagar-
na som var där. Det var mycket intressant att  presentera  då  många  där
hade väldigt intressanta yrken som hade lagar och förordningar kring ko-
mmunikationen som krockade helt med vad som är vettigt.Det var nästan
bara egna företagare, ett par stycken kom fram till mig  efteråt  och  hade
ändrat sin uppfattning om sociala medier. Stort tack för inbjudan  Tomas
Lydahl.

Fantastiskt kul att föreläsa och informera i ett av mina favorit områden
som jag har arbetat med sedan 2005 och föreläst om sedan 2007. Tack
ni som lyssnade på mig.



No Responses Yet to “3 Föreläsningar om Sociala Medier”

  1. Kommentera

Kommentera

