Föreläst för Adobe på Sony Ericsson i VFX


Senare på eftermiddagen 26th efter den supertrevliga föreläsningen på ch-
okladfabriken åkte jag taxi till Lund för att göra en föreläsning för Adobe
på Sony Ericsson på engelska.

Manipulera Verkligheten

Många tror att göra effekter handlar om att spränga saker eller göra blod-
stänk. Oftast handlar det om att ta bort en kameraman, stabilisera foto,
färgjustera för att få rätt stämning eller lägga in ett låtsas gränssnitt på
en prototyp av telefon/slate som inte finns ännu. Oftast ska detta gå väld-
igt snabbt. Dom flesta effekter jag gjort i skarpt läge på konsultuppdrag
(85%) är effekter du aldrig ser eller tänker på. Det handlar ofta om att
manipulera verkligheten och ta bort, lägga till någonting som inte fanns
där från början.


Sony Ericsson behöver ofta ta fram prototyper och dema dom på ett snyggt
sätt. Verktyg för att göra detta snabbt är framförallt After effects & Maya.

Vidare samarbete

Efter ett väldigt varmt mottagande och introduktion av avdelningschefen
så körde jag en demoshow av After Effects CS5 med koncentration på vad
som har blivit uppdaterat och styrkan med 64bitars kraften. Sedan gjorde
jag en 2h demo på hur man använder programmet i situationer som Sony
Ericssons 3D & visualiserings avdelning kan tänka sig använda för funkt-
ioner i programmet. Jag har kört After Effects mer och mer de senaste 10
åren och använder mindre dom tunga vfx programmen (för att dom ofta-
st är överflödiga) och jag sitter också mindre 3D applikationerna för att
det är lätt att få fram 3D effekter med hjälp av lite fusk och rätt pluggar i
AE.

Tydligen gjorde jag uppdraget bra, då jag både fick 2 omgångar applåder
och fler beställningar på kurser. Superkul!

Tack Adobe och tack Sony Ericsson för detta uppdraget, detta var Awesome!

Lämna en kommentar